You are currently viewing Tytułem w czytelnika

Tytułem w czytelnika

Ile razy zdarzyło Ci się, przechodząc w księgarni, sięgnąć na półkę z książkami po daną pozycję tylko i wyłącznie dlatego, że jej tytuł przyciągnął Twoją uwagę? Przypomnij sobie także, kiedy ostatnio postanowiłeś przeczytać jakiś artykuł w internecie ze względu na to, że jego tytuł Cię zaciekawił? Tak samo, jak nie ocenia się książki po okładce, tak nie powinno się robić tego z tekstami. Jednak nie można ukryć tego, że to właśnie dzięki tytułom można zdobyć zainteresowanie potencjalnych czytelników. Dlatego poniżej znajdziesz kilka sposobów na to, aby tworzyć skuteczne tytuły dla twoich treści

Czy chwytliwy tytuł to, to samo co clickbait

Z pewnością czytając pierwszy akapit tego wpisu, widząc, że dotyczył on będzie zachęcenia czytelników za pomocą tytułów, od razu przed oczami pojawiły Ci się żenujący nagłówki portali o wątpliwej jakości treściach, nazwanych dumnie jednym z rodzajów obuwia lub rasy psa. Jednak powinieneś wiedzieć, że dobrze zaprojektowany tytuł nie ma nic wspólnego z clickbaitem. A aby Twoi czytelnicy nie poczuli się zawiedzeni, wystarczy, że będzie nawiązywał on tematycznie do całej treści artykułu. Wręcz przeciwnie niż clickbait, który z założenia generowany jest wyłącznie po to, aby przyciągnąć uwagę i zapewnić klikalny link.

Skoro rozwialiśmy już tę wątpliwość pora przejść do właściwej części artykułu, która przedstawi Ci kilka sposobów na tworzenie skutecznych nagłówków.

Stwórz aurę tajemniczości

Czy wiesz, dlaczego wciąż tak wiele osób, pomimo świadomości tego, że dany portal bazuje wyłącznie na clickbaitach, wciąż daje się nabrać na chwytliwe tytuły? Odpowiedzią na tę zagadkę jest fakt, że bazują one najczęściej na stworzonej aurze tajemniczości, która odwołuje się bezpośrednio do czystej ludzkiej ciekawości. Nic w tym dziwnego, że widząc nagłówek w stylu: Anna Lewandowska powiększa pośladki?, klikamy w niego, chcąc sprawdzić, czy pytanie z tytułu artykułu jest prawdą.

Ten chwyt można w bardzo łatwy sposób wykorzystać przy tworzeniu wartościowych tytułów, które z jednej strony przyciągną czytelnika, a z drugiej powiedzą, o czym będzie dany artykuł. 

Przykładowe analogiczne stworzone tytuły dla tego artykułu w tym stylu to na przykład:

Czy tytuł ma znaczenie

Nie uwierzysz jak tytuł wpływa na odbiór twojej treści

Nigdy nie zgadniesz czego brakuje na twoim blogu

Stwórz praktyczną listę

Kolejnym rodzajem tytułów, które niewątpliwie cieszą się dużą popularnością w sieci, są tak zwane listy. Ich popularność wynika z tego, że między innymi liczby zawarte w nagłówkach pomagają mniej więcej określić czytelnikowi, jaka będzie długość tekstu. Dodatkowo ponumerowane informacje w artykule według wielu badań to jeden z łatwiejszych sposobów na przyswajanie wiedzy. 

Dlatego też, jeśli poruszasz w swoim artykule kilka kwestii lub podajesz kilka rozwiązań danego problemu, świetnym sposobem na zatytułowanie go jest zdanie w stylu: x sposobów na…, lub X rozwiązań na… 

Stosując tego typu nagłówki, należy jednak pamiętać o tym, aby nie przesadzać z ilością podpunktów, zwłaszcza jeśli treść i wymaga większego skupienia od czytelnika.

Przykładowe alternatywne tytuły dla tego artykułu utrzymane w formie listy to:

4 rodzaje nagłówków, które działają 

4 skuteczne sposoby na tytuł

Zapowiedz rozwiązanie problemu

Przypomnij sobie, kiedy ostatnim razem szukałeś rozwiązanie jakiegoś problemu w internecie, czy wpisywane przez Ciebie fraza nie rozpoczynała się od słowa „jak”? Większość ludzi w sieci właśnie w ten sposób zadaje pytania w przeglądarkach, szukając odpowiedzi na swoje pytania lub trapiące ich problemy. 

Tytuł skonstruowany właśnie w ten sposób po pierwsze świetnie wpłynie na pozycji artykułu w sieci, a po drugie obieca czytelnikowi, że da on rozwiązanie jego problemów. Tworząc tytuł do twojego artykułu, zastanów się po prostu, jaki problem może chcieć za jego pomocą rozwiązać potencjalny czytelnik, a następnie postaw właśnie tego typu pytanie w nagłówku. 

Stosując tę zasadę, tytuł tego artykułu mógłby brzmieć: 

Jak pisać skuteczne nagłówki

Jak zachęcić ludzi do wchodzenia na stronę

Odwołaj się do autorytetów

Każda branża posiada swoje autorytety, dlatego też jednym ze skutecznych sposobów na tworzenie ciekawych i skutecznych nagłówków jest użycie w nich odwołania do autorytetu. Tego typu nagłówek składał się będzie z dwóch części. Pierwszą z nich będzie stwierdzenie, rób coś jak… lub poznaj sposób ktosia. 

Odwoływanie się w tytułach do autorytetów sprawia, że czytelnicy chętniej klikają, aby przeczytać cały artykuł, zaciekawieni tym, co mogą w nim znaleźć oraz przekonani, że jeśli znane im dotychczas działania osób ceniony w branży są skuteczne w danym artykule znajdą także wartościowe porady i treści.

Alternatywny tytuł dla tego artykułu odwołujący się do autorytetów mógłby brzmieć między innymi:

Pisz nagłówki jak Artur Jabłoński

Poznaj sposoby na nagłówki według Artura Jabłońskiego

Tworząc nagłówek, pamiętaj, że nie tylko pełni on funkcję zatytułowania danej treści, ale także jest jej swoistego rodzaju reklamą dzięki, której może zdobyć ona popularność. Dlatego, jeśli chcesz uzyskać najlepsze efekty, wypróbuj opisane przez mnie sposoby i daj znać, jakie przyniosły rezultaty. 

Izabela Łuba

Cześć! Nazywam się Izabela i zajmuję się zawodowo copywritingiem. Tworzę treści marketingowe, łącząc przy tym swoją pasję do pisania z zamiłowaniem do technologi i psychologi konsumentów. A to moje własne miejsce w sieci, gdzie dzielę się swoją wiedzą, przemyśleniami i doświadczeniami.