Opisy produktów technicznych lub usług wymagają nieco innego podejścia, a także umiejętności posługiwania się specjalistycznymi pojęciami tak, aby były one zrozumiałe dla klientów docelowych. W związku, z tym bardzo często zdarza mi się na stronach znajdować zamiast merytorycznych oraz wartościowych, zachęcających do zakupu opisów, wymienione jedynie cechy lub wręcz suche parametry, które równie dobrze można by umieścić w karcie katalogowej. Jak więc pisać poprawnie opisy produktów?
Opisy techniczne, czyli jakie?
Na samym początku, aby móc dobrze zrozumieć sedno sprawy, chciałabym wyjaśnić co według mnie i innych copywriterów skrywa się pod pojęciem opisu technicznego. Opis techniczny to opis produktów, które dedykowane są do specjalistycznych zastosowań. Do tego typu treści zalicza się wszelkiego rodzaju opisy:
- maszyn budowlanych,
- produktów specjalistycznych, takich jak smary, oleje,
- półproduktów budowlanych i tym podobnych.
Ich charakterystyczną cechą jest to, że brak w nich miejsca na storytelling, liczą się tam fakty. Klienci czytający takie opisy nie będą zainteresowani tym, jakie doznania zagwarantuje im piła spalinowa, będą jednak chcieli wiedzieć o mocy urządzenia oraz możliwościach, jakie ono oferuje.
Spraw, aby produkt był odpowiedzią na problem
Z zasady opisy produktów mają dwa zadania, pomijając oczywiście aspekt związany z pozycjonowaniem strony. Pierwszym z nich jest stworzenie potrzeby posiadania danego produktu. Drugim natomiast jest uświadomienie klientowi, że oferowany produkt jest rozwiązaniem jego problemów lub tym, czego szuka od dawna. W przypadku opisów technicznych ciężko wykreować potrzebę posiadania produktu. Wynika to z faktu, że osoba, która musi pociąć drzewo na opał lub pomalować pokój doskonale wie, że potrzebuje piły łańcuchowej lub pędzla malarskiego. Dlatego w przypadku opisów technicznych należy przede wszystkim skupić się na tym, aby udowodnił on, że opisywany produkt jest stanie rozwiązać problem potencjalnego klienta.
Jak zmieniać suche parametry w zalety produktu?
Najczęściej spotykanym błędem w opisach produktów technicznych jest podawanie suchych parametrów produktu, jego składników lub materiałów, z jakich został wykonany. Tego typu opis oprócz przeniesienia karty katalogowej i specyfikacji z tabeli na zdania nie oferuje potencjalnym klientom nic. Co z tego, że na przykład produkt został wykonany z PVC utwardzanego włóknem szklanym lub posiada klasę szczelności IP44, jeśli klient nie wie jakie korzyści dla niego za tym idą. Aby zobrazować ten problem, przedstawię go na poniższym przykładzie.
Niepoprawny opis:
Okapnik balkonowy został wykonany z aluminium pokrytego warstwą poliestrową, posiada otwory rozlokowane w równomiernej odległości. Jego długość wynosi 2 metry.
Opis odpowiadający na potrzeby klienta:
Wykonany z aluminium okapnik balkonowy, pozwala na jego bezproblemowe formowanie i dopasowywanie do kształtu czoła balkonu. Produkt pokryty jest dodatkową warstwą poliestrową, nanoszoną równomiernie poprzez malowanie proszkowe, dzięki czemu cechuje się wyższą odpornością na korozję oraz zniszczenia wskutek działania czynników atmosferycznych. Prezentowany okapnik balkonowy wyposażony jest także w otwory hydroizolacyjne, o równomiernym rozmieszczeniu na jego powierzchni, przez co skuteczniej odprowadza wodę z powierzchni balkonu. Zapobiegając tym samym jego niszczeniu. Długość wynosząca 2 metry pozwala zmniejszyć ilość potrzebnych profili do wykonania w pełni poprawnego wykończenia strefy okapowej balkonu.
Czy widzisz różnicę? Pierwszy opis przedstawia suche fakty, czytelnik i jednocześnie potencjalny klient nie wie jakie korzyści one dają. W drugim opisie nawet, jeśli na początku nie wiedziałeś, czym jest okapnik balkonowy i do czego służy, dowiedziałeś się wszystkiego, a także znalazłeś odpowiedź na to, czy ten produkt okaże się pomocy w trakcie remontu balkonu.
Opisy techniczne wymagają doświadczenia i chęci zgłębienia tematu
Nie bez powodu w tekście podałam przykład okapników balkonowych. W ostatnim czasie miałam okazję tworzyć opisy dla firmy oferującej tego typu produkty. Na początku nie wiedziałam jak zabrać się do tematu oraz czym jest okapnik balkonowy. Musiałam przeczytać kilka materiałów na ten temat, aby poznać go od podszewki. Wiedzieć, z jakimi problemami może trafić na stronę potencjalny klient, na której znajdą się opisy, . Aby móc opisać te produkty tak, by stały się one dla niego przydatne.
Właśnie z tego powodu na rynku jest tak mało dobrze wykonanych opisów technicznych, ponieważ wymagają one chęci nauki o nich, a także rozumienia specyfiki technicznych aspektów. Dla większości copywriterów łatwiej pisać jest o ubraniach, czy kosmetykach, niż piłach łańcuchowych, pompach głębinowych lub produktach budowlanych i remontowych.
Wiedza na temat tkanin czy składników dobroczynnie wpływających na skórę jest bardziej rozpowszechniona niż materiałoznawstwo, czy rozumienie pojęć z zakresu elektroniki. Na szczęście nie oznacza to, że nie da się opisać produktów technicznych korzystnie i ciekawie. Wystarczy jedynie odpowiednia osoba i jej chęci, aby nawet sklep z widłami posiadał opisy przyjazne nie tylko dla SEO, ale i klienta.