You are currently viewing Kim jest copywriter

Kim jest copywriter

Kiedy ludzie pytają mnie, czym zajmuję się zawodowo, odpowiadam, że jestem copywriterem. I właśnie w tym momencie najczęściej zapada najpierw wymowna cisza, a następnie pytanie: Czyli kim? Dla ludzi z branży może wydawać się to niewyobrażalne, ale przeciętny Kowalski nie wie, kim jest copywriter. Co więcej, zdarzyło mi się nawet spotkać ze zdziwieniem, że na pisaniu do internetu można w ogóle zarobić.

Czym zajmuje się copywriter?

Coraz częściej spotykam się z pytaniem: jak zostać copywriterem? Wiele osób uważa, że jeśli potrafi pisać, to może zostać także copywriterem. Nic bardziej mylnego. Tak samo, jak osoba umiejąca obsługiwać nożyczki nie jest automatycznie fryzjerem, tak ten, kto umie pisać, nie jest od razu copywriterem. Chociaż w obu przypadkach to dobry punkt wyjścia. 😉 I nie chodzi mi tutaj wcale o wywyższanie tego zawodu, a jedynie zwrócenie uwagi, że copywriting to zawód jak każdy inny, który wymaga warsztatu i odpowiedniej wiedzy, którą potrafi się wykorzystać.

Tak samo jak osoba umiejąca obsługiwać nożyczki nie jest automatycznie fryzjerem, tak ten, kto umie pisać, nie jest od razu copywriterem.

Na czym polega copywriting?

Kim jest copywriter 1

Aby zrozumieć, na czym polega copywriting, zobrazuje go na prostym przykładzie, który jest zleceniem, jakich wiele można spotkać w tej branży. Załóżmy, że zadaniem jest opisanie napoju energetycznego sprzedawanego w sklepie internetowym.

Normalna osoba opisałaby go jako: Napój gazowany na bazie kofeiny i tauryny, zamknięty w puszce o pojemności 250 ml.

Copywriter napisze: Czysta, płynna energia zamknięta w puszce, która od pierwszych minut pobudzi Twój umysł i mięśnie do działania. A jej smak orzeźwi Cię przy każdym łyku przyjemnymi bąbelkami.

Widzisz różnicę? Pierwszy opis to suche fakty, które nadadzą się bardziej do karty katalogowej, niż jako opis sprzedażowy produktu. Natomiast drugi niesie za sobą emocje, pewne doświadczenie. Czytając go, prawie czujesz na koniuszku języka jego smak, a na podniebieniu przyjemne łaskotanie bąbelków gazowanego napoju. Właśnie na tym polega copywritng produktowy. Na tworzeniu treści, które budzą emocje, odwołują się do doświadczeń i ukrytych pragnień konsumentów.

Oczywiście istnieją jeszcze inne gałęzie tej branży, takie jak: pisanie artykułów, treści specjalistycznych, ofert handlowych i w sumie wszystkiego, co jest do napisania w internecie. Jednak w każdym przypadku chodzi o to samo, aby pisać tak, żeby treści były skuteczne. Czyli żeby ludzie chcieli je czytać, kupować między innymi dzięki nim produkty czy korzystać z opisanych usług.

Korzystając z okazji, że jest to mój pierwszy wpis tutaj. Witam wszystkich tych, którzy dotrwali do tego momentu i zachęcam do odwiedzania tego miejsca regularnie 🙂

Izabela Łuba

Cześć! Nazywam się Izabela i zajmuję się zawodowo copywritingiem. Tworzę treści marketingowe, łącząc przy tym swoją pasję do pisania z zamiłowaniem do technologi i psychologi konsumentów. A to moje własne miejsce w sieci, gdzie dzielę się swoją wiedzą, przemyśleniami i doświadczeniami.