Wyobraź sobie, że wchodzisz do fryzjera, a on pyta jedynie o to, co chciałbyś zrobić, Ty odpowiadasz zgodnie z prawdą, że chciałbyś ściąć włosy i na tym kończy się wasza konwersacja. Zero pytań o to, jaki jest twój styl życia. Co chciałbyś zmienić w swoim wyglądzie? Na jakiej długości Ci zależy czy też, chociażby oto czy pozostajesz przy tym kolorze, czy może życzysz sobie jego zmiany. Taka wizja wydaje się absurdalna. Więc, dlaczego wciąż tak wiele osób zlecając pracę dla copywriterów jedyne informacje, jakie im przekazuje to to, że potrzebuję tekstu na stronę!? Żaden, nawet najlepszy copywriter nie jest w stanie stworzyć dobrych treści, jeśli dokładnie nie pozna Twojej firmy, jej klientów docelowych oraz celów, jakie mają one spełniać. Dlatego też dziś zajmiemy się tym jak przygotować się do współpracy z copywriterem.
Musisz wiedzieć czego chcesz
Nie bez powodu na samym początku porównałam usługi copywritera do usług fryzjerskich. Te dwa zawody, pomimo że tak odległe od siebie posiadają wiele podobieństw, tak samo, jak idąc do fryzjera, powinieneś mieć już jakąś wizję swojej nowej fryzury, tak i szukając copywritera dla swoich treści, powinieneś, chociaż wstępnie wiedzieć, jak mają one wyglądać oraz jaki cel mają spełnić. Oczywiście, kiedy nie wiesz do końca, w którą stronę iść, z pewnością doświadczona osoba i specjalista w swojej dziedzinie pomoże Ci dobrać właściwy kierunek, jednak nigdy nie zadecyduje za Ciebie. W końcu kto zna lepiej od Ciebie Twoją firmę, jej potrzeby oraz Twoich klientów, jak nie Ty.
Rozpoczęcie współpracy z copywriterem bez jasno określonego celu nie tylko może w efekcie skutkować rozczarowaniem i zniechęceniem, ale także być frustrujące dla obu stron. Pamiętaj, że im mniej przekażesz informacji dla osoby, która tworzyć będzie dla Ciebie treści, tym jej zadanie będzie bardziej utrudnione. Żaden z copywriterów nie posiada bowiem magicznej kuli, z której mógłby wywróżyć to, co siedzi w Twojej głowie, a tylko dokładne przekazanie Twojej wizji pozwoli ją zrealizować w pełni
Zacznij od celu
Pomimo że cel z definicji jest końcem jakiś drogi, procesu lub działania to właśnie od niego najlepiej zaczynać przygotowywanie się do współpracy z copywriterem. Usiądź spokojnie i zastanów się bez pośpiechu, na jakich treściach Ci zależy i jakie mają one dawać korzyści dla Twojej firmy. Być może chciałbyś, aby treści na swojej stronie zachęcały do zakupów, jednak twoja branża jest tak niszowa, że wymaga najpierw doedukowanie klientów i wytworzenia w nich chęci posiadania danego produktu lub usługi. Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ te dwa cele da się ze sobą połączyć. Wystarczy, że będą one uwzględnione już na samym początku.
Dla ułatwienia treści możemy podzielić na:
– typowo sprzedażowe,
– edukacyjne,
– budujące rolę eksperta,
– pozycjonujące strony,
– skracający dystans z klientem.
Każdy rodzaj tych treści nie wyklucza połączenia ich ze sobą. W praktyce oznacza to, że na jednej stronie internetowej mogą pojawić się zarówno treści edukacyjne, jak i sprzedażowe lub budujące rolę eksperta oraz pozycjonujące strony.
Będąc przy treściach pozycjonujących, nie mogę nie pozwolić sobie na małą dygresję. Bardzo często wśród moich klientów zauważam niechęć do treści tworzonych zgodnie z zasadami SEO. Ta awersja wynika bardzo często z faktu, że kojarzą im się one z nic niewnoszącymi, pustymi zdaniami. Napakowany mi po brzegi słowami kluczowymi, pod których stworzeniem nie podpisałby się żaden dobry copywriter. Specjalista od tworzenia treści potrafi jednak stworzyć równie merytoryczny tekst, przynoszący realne korzyści dla firmy, a także zaciekawiający czytelników, który jednocześnie spełnia warunki optymalizacji pod SEO.
Warto o tym pamiętać i nie zrażać się już na samym początku, wykluczając tym samym to aby przykładowo edukacyjne treści niosły ze sobą także lepszą pozycję w wyszukiwarkach, dzięki użytym w nich słowom kluczowym.
Skup się na kliencie docelowym
Kiedy wiesz już, na jakich treściach zależy Ci na Twojej stronie, pora na to, abyś zastanowił się: kim są twoi klienci docelowi? Jeśli nie masz ich jeszcze określonych, odsyłam Cię do poprzedniego artykułu, w którym dowiesz się, dlaczego warto to zrobić oraz poznasz szybki sposób na to, aby dowiedzieć się, dla kogo chcesz sprzedawać swoje usługi lub produkty.
Wskazanie klientów lub grupy docelowej treści dla copywritera jest niezwykle istotną kwestią. Dzięki niej będzie on w stanie dopasować przekaz, słownictwo, a także zwroty używane przez daną grupę tak, aby tworzona treść, jak najbardziej odpowiadała na ich potrzeby oraz wpisywała się w język, jakim posługują się na co dzień. Poprzez wskazanie klientów docelowych przykładowo marka, która oferuje produkty dla nastolatków, może otrzymać treści, które będą wykorzystywały slang młodzieżowy, a także odwoływały się do wartości, jakie są obecne wśród młodzieży i które są im najbliższe. W efekcie dystans między marką a klientem zostanie znacznie skrócony, za pomocą samej treści, a stąd już krok do większej sprzedaży.
Nie da się bowiem stworzyć treści dla wszystkich, ponieważ wszyscy to bardzo rozległa grupa społeczna od nastolatków poprzez studentów, młodych dorosłych, młodych rodziców, dorosłe osoby, a także emerytów i rencistów. Mniejszości narodowe i etniczne i tym podobne, a każda z tych grup posługuje się innym językiem, każda z tych grup posiada inne problemy, a także oczekuję innych rezultatów od danego produktu lub oferty.
Przykładowo kupując telefon, nastolatkowie będą zwracali uwagę na to, jakie posiada on funkcję, czy aparat, w jaki został dany model wyposażony, pozwala na wykonywanie wysokiej jakości zdjęć oraz czy telefon posiada baterie, pozwalającą na korzystanie z niego przez cały dzień bez konieczności doładowywania go.
Z kolei emeryci, kupując telefon, będą zwracali raczej uwagę na to, czy układ klawiszy jest dla nich wygodny. Czy interfejs telefonu pozwalał będzie im na korzystanie z niego w pełni samodzielnie i z pewnością nie będzie dla niej ważne tak bardzo wygląd, jak funkcjonalność danego modelu
Zastanów się, czy stać Cię na dobrego copywriter
Kiedy przejdziesz już przez te dwa etapy poprzedzające rozpoczęcie współpracy z copywriterem, pora na to, abyś uświadomił sobie, że treść, którą otrzymasz od niego, to tylko wypadkowa wielu etapów jego pracy pozwalającej stworzyć dobry tekst, nie wystarczy bowiem potrafić jedynie pisać. Jeśli by tak było, dlaczego sam nie usiądziesz i nie zrobisz tego?
Dobra treść na stronie wymaga przede wszystkim od copywritera dokładnego przeanalizowania grupy docelowej, dobrania odpowiedniego słownictwa, a także rozplanowanie treści, nagłówków, słów kluczowych oraz wykonania researchu, a następnie spisania tego wszystkiego i korygowania. Samo tworzenie treści w sobie jest krótkim procesem jednak przygotowanie się do niego, a potem ostateczne szlify to wiele godzin ciężkiej pracy, które niekiedy wymagają od copywriterów wieloletniego doświadczenia, wyczucia oraz odpowiedniego warsztatu.
Dlatego też nie żądaj od niego, aby stworzył dla Ciebie dobre treści, za mniej niż ceni on swoją pracę. Najłatwiej zobrazować to pozostając już przy towarzyszącej nam od samego początku analogii do fryzjerstwa. Jeśli zdecydujesz się iść do fryzjera, który żąda za wykonanie swojej pracy 15 zł, to nie dziw się, że Twoja fryzura nie będzie układała się w każdych warunkach. Nie będzie dopasowana do swojego stylu życia, a na przykład farbowanie zamiast chłodnego odcieniu blondu zakończy się potwornym kurczęcym, żółtym odcieniem.
Tak samo jest copywrtingiem, jeśli chcesz zapłacić dla copywritera najniższą stawkę z możliwych, znajdziesz osobę, która wykona tę pracę dla Ciebie, jednak nie spodziewaj się, że ta treść spełni wszystkie Twoje oczekiwania, będzie wartościowa dla Twoich klientów, dokładnie przemyślana i przeanalizowana oraz napisana typowo pod Ciebie i Twoją firmę. Pamiętaj, że specjalistyczna wiedza kosztuje i płacąc dla copywritera, nie płacisz jedynie za treść, ale także za jego doświadczenie i umiejętności i to, że wie, w którym miejscu postawić przecinek, a w którym nie oraz gdzie wstawić dane słowo, a gdzie lepiej go uniknąć.
Koniecznie daj znać, co uważasz na ten temat i czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny!