You are currently viewing 6 sposobów jak pisać skuteczniej.  Nie tylko dla copywriterów cz. I

6 sposobów jak pisać skuteczniej. Nie tylko dla copywriterów cz. I

Ileż to razy słyszałam, że ktoś chce pisać tak jak ja. Prawda jest taka, że chcieć to móc. Oczywiście, jeśli masz tak zwane lekkie pióro dające Ci łatwość formułowania wypowiedzi i myśli to połowa sukcesu za Tobą. Ale nawet jeśli nie jest Ci dane posiadanie tych zdolności, nic straconego wystarczy odrobina pracy, aby także Twoje teksty stały się ciekawsze i bardziej chwytliwe. W tym wpisie znajdziesz 6 wskazówek nie tylko dla copywriterów, które pozwolą poprawić Ci jakość Twoich tekstów. 

1. Określ odbiorcę i dopasuj do niego słownictwo 

poczta

Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego tak bardzo lubisz wracać do swojej ulubionej książki lub czemu jedne z artykułu pochłaniasz dosłownie z wypiekami na twarzy, natomiast w innych nie jesteś w stanie przebrnąć nawet przez jeden akapit? Odpowiedzią na to jest prawdopodobnie to, że w pierwszym przypadku autor doskonale wiedział, do kogo piszę, dzięki czemu dopasował swój styl wypowiedzi i zastosowane słownictwo.

Wiedzieć dla kogo piszesz to połowa sukcesu tworzonego tekstu. Jeśli masz już określonego swojego idealnego odbiorcę, którym może być Twój klient, wykładowca na uczelni lub przyjaciel, pora na to, aby dobrać odpowiednie słownictwo. Pamiętaj, że stosowanie wyszukanych terminów w treściach dedykowanych dla przeciętnego Kowalskiego nie sprawi, że pomyśli on o autorze jak o inteligentnej osobie, a raczej uzna go za buca i kogoś przemądrzałego. Inteligencją nie jest bowiem stosowanie wyszukanych słów, a dobieranie ich odpowiednio do poziomu odbiorcy. Dlatego do kolegi pisz językiem, jakim posługujesz się z nim na co dzień – do wykładowcy, wykorzystując pojęcia naukowe, wyszczególnione w toku nauczania – a do klienta, językiem, jakim się posługuje.

Inteligencją nie jest bowiem stosowanie wyszukanych słów, a dobieranie ich odpowiednio do poziomu odbiorcy.

2. Korzystaj z bogatego zasobu słów 

słowa

Punkt pierwszy z pewnością wywoła niemałe zamieszanie, w tym, co do tej pory myślałeś o „ładnym” czy skutecznym pisaniu. Dopasowywanie treści do poziomu czytelnika nie oznacza jednak wcale tego, że masz używać ograniczonego zasobu słownictwa. Wręcz przeciwnie. Unikaj powtórzeń, a jeśli masz problem ze znalezieniem zastępstwa dla użytych określeń, skorzystaj z internetowego słownika synonimów. https://synonim.net/

Zasób słownictwa możesz także znacznie wzbogacić, czytając różnorodne treści, zawierające tematy, w których chcesz poszerzyć horyzonty o fachowe zwroty lub hermetyczne określenia. Sama stosuje ten sposób, pisząc treści z branży typowo technicznych, w których fachowcy używają czasem zrozumiałych jedynie dla nich zwrotów. Przed rozpoczęciem pisania przeczesuje wszelkiego rodzaju fora związane z realizowanym tematem i znajduje branżowe zwroty. Zastosowanie ich w artykułach lub opisach produktów sprawia, że czytelnik odnosi wrażenie, że czyta treść, napisaną przez kogoś, kto wie, o czym mowa. Dzięki temu sposobowi stworzyłam poczytny poradnik na temat tego, jak montować okapniki balkonowe, przy czym nie ucierpiały żadne balkony, a w szczególności mój, a czytelnicy i tak odebrali ten tekst jako napisany przez fachowca. 😉 

Przed rozpoczęciem pisania przeczesuje wszelkiego rodzaju fora związane z realizowanym tematem i znajduje branżowe zwroty.

3. Od ogółu do szczegółu

6 sposobów jak pisać skuteczniej. Nie tylko dla copywriterów cz. I 1

Czy zdarzyła Ci się sytuacja, że od razu po wejściu do domu, zanim zdążyłeś jeszcze zdjąć buty i kurtkę ktoś zasypywał Cię już setkami informacji i słów? Jeśli, tak to wiedz, że tak samo, jak Ty w tamtej chwili czuje się czytelnik, który po otwarciu referatu, strony internetowej lub jakiejkolwiek  innej treści zamiast wprowadzenia, bombardowany jest sednem sprawy. Aby uniknąć tego zjawiska, postaraj się tworzyć treści według schematu:

Ogólny zarys tematu i jego tło ⇾ sedno sprawy ⇾ podsumowanie, wnioski. 

Zwróć uwagę, że ten tekst został  właśnie w ten sposób zbudowany. Czemu to tak ważne? Dzięki wprowadzeniu do tematu czytelnik ma czas, aby przygotować się do przyjęcia kwintesencji wypowiedzi. Przypomnieć sobie dane zagadnienia i wygodnie rozsiąść się na kanapie swobodnie uporządkowanych, lekkich myśli. Aby przejść do tego, co najważniejsze, czyli sedna tematu.

Wprowadzenie nie musi być długie, warto jednak żeby jak jego sama nazwa wskazuje, było zapowiedzią tego, co czytelnik znajdzie dalej. W drugiej części wypowiedzi zawrzyj natomiast najważniejsze kwestie, oddzielając każdą nowa myśl akapitami. Dzięki czemu tekst będzie uporządkowany i płynny. Na koniec podsumuj swoją wypowiedź lub dodaj treść, która będzie wisienką na torcie, zamykającą w stylistyczną klamrę cały tekst. 

Wprowadzenie nie musi być długie, warto jednak żeby jak jego sama nazwa wskazuje, było zapowiedzią tego, co czytelnik znajdzie dalej.

Na dziś to tyle. Mam nadzieje, że chociaż trochę pomogłam Ci zrozumieć, na czym polega „fajne” pisanie. Wszystkie wskazówki to jednak jedynie moje autorskie metody i triki wypracowane na podstawie wielu lat doświadczenia, dlatego, jeśli masz swój sposób na fajne treści, podziel się nimi w komentarzu, może ja też nauczę się czegoś od Ciebie! 🙂 

Tu znajdziesz II część wpisu.

Izabela Łuba

Cześć! Nazywam się Izabela i zajmuję się zawodowo copywritingiem. Tworzę treści marketingowe, łącząc przy tym swoją pasję do pisania z zamiłowaniem do technologi i psychologi konsumentów. A to moje własne miejsce w sieci, gdzie dzielę się swoją wiedzą, przemyśleniami i doświadczeniami.